Inzerce

Turecko - země zaslíbená

Téma: Cestování a dovolené v zahraničí
18.06.2013 13:04:11

Letošní dovolenou jsme strávili na Turecké riviéře, asi čtyři kilometry od antického městečka Side. Termín jsme kvůli Kubíkovi volili už na začátku června, kdy tamní teploty nejsou ještě tak závratné. Celou dobu jsme tam měli příjemných 27-28°C ve stínu.Odlétali jsme od nás z Brna. Čas odletu mě nejdřív trochu namíchnul, letadlo startovalo v osm večer a ještě mělo mezipřistání v Ostravě, ale pak jsme si řekli, že to třeba aspoň Kuba prospí. No neprospal, usnul až půl hodinky před přistáním v Antályi. A ještě ho trápila rýma, takže byl trochu protivný. Naštěstí vydržel sedět na klíně. Do hotelu jsme dorazili někdy ve tři ráno místního času. Je tam totiž o hodinu víc než u nás. Jako jediní jsme odmítli jít si nacpat břicha do jídelny, když nám delegátka zařídila tu pozdní večeři (nebo brzkou snídani?) a radši jsme zapadli rovnou na pokoj a do postele. Tedy já a Kuba do postele a muž pěkně na přistýlku, protože na pokoji nebyla dětská postýlka. Tu nám naštěstí druhý den naše skvělá delegátka zařídila. Po třech hodinách spánku Kubík zavelel budíček a vydali jsme se prozkoumat hotel a okolí. Hotel nebyla jedna budova, ale dvoupatrové vilky rozeseté po zahradě. Malou nevýhodou bylo druhé patro, do kterého jsme několikrát denně museli vynést kočárek, ale jinak celé ubytování ani okolí prakticky nemělo chybu. Kubíkova viróza mezitím ale přeskočila na mě a asi i kvůli nevyspání a únavě jsem ten večer uléhala s horečkou a takovou bolestí svalů a kloubů, že jsem myslela, že ráno nevstanu. Naštěstí pomohlo se pořádně prospat a vypotit a druhý den už zůstalo jen bolení v krku. Oba s Kubulkou jsme celou dovču trochu prokašlali a teklo nám z nosu, ale to nám nebránilo si ji dosyta užít. A že bylo co užívat.

Turecko = malé Rusko

Na tomto rčení je hodně pravdy. Do Turecka denně přilétá kolem deseti tisíc Rusů a tvoří minimálně osmdesát procent klientely v hotelech. Všichni tam na vás mluví rovnou rusky, ostatní hosté, personál, obchodníci, prostě všichni. Když se tváříte natvrdle, zkusí to ještě německy, ale tím jich dost končí. S angličtinou jsem moc nepochodila, ale vzhledem k tomu, že umím taky jen pár vět, nevadilo mi to. Brzy jsem si zvykla mluvit na ně víceméně česky, ruština je podobná a tak mi tak rozuměli lépe než anglicky. Drtivá většina Rusů se chová, jak kdyby jim ten hotel patřil, předbíhají ve frontách, klidně člověka odžduchnou a podobně. Ale když jsme se nenechali, neměli jsme problém.První dny bylo plno místa v jídelně i dost lehátek na pláži, ale časem bylo poznat, že osazení houstne s přicházející sezónou. Přesto se nám nestalo, že bychom nenašli místo aspoň u bazénu. Ostatně tam jsme trávili většinu dne a do moře se chodili jen koupat, protože Kubíka víc bavila skluzavka než stavění hradů z písku. Voda byla skvělá a teplá v moři i v bazénu. Ráchali jsme se skoro celé dny.

Cestování dolmuší

Jak jsem psala, byli jsme asi čtyři kilometry od antického města, takže jsme si nemohli nechat ujít jeho prohlídku. Vedla k němu promenáda kolem pláže, po které jsme se původně chtěli vydat, ale nakonec lenost (nebo spíš únava z Kubulky) zvítězila. Taxikář chtěl za odvoz nějakých osm euro, takže jsme raději šli stopnout dolmuši. To je takový mikrobus, který jezdí každých pár minut po své trase a dostanete se s ním, kam potřebujete. Asi tři sta metrů od našeho hotelu měli stanici a za euro na osobu (Kubíčka s kočárkem ani nepočítali) jsme byli za pár minut v centru Side. A cesta to byla legrační, připomínala mi Slunce, seno, jahody a hlášku z něj: "Nezastavujeme, máme zpoždění." Dolmuše zastavují po trase kdekoli, kde někdo stojí a mává. Dveře řidič otvírá ještě za jízdy, takže se jen rychle naskočí a zase se ještě s nedovřenými dveřmi jede dál. Kdo nastupuje moc pomalu, toho řidič popohání notným troubením. Když jsme měli dost antických památek a chození, prostě jsme si zrovna na tom místě, kde jsme byli, stoupli k silnici a během pár minut u nás stavěli první dolmuše.

Nakupování

Do Turecka se jezdí nakupovat, takže ani já jsem si nemohla odpustit projít pár obchůdků. Po pravdě ne pár, ale spíš možná pár set obchůdků. Kromě centra Side, které je i bazarem, jsme ještě jeden večer vyrazili kousek na druhou stranu do Kumköy, kde je takové nákupní centrum. Zpátky jsme šli pěšky, je to asi dvacet minut cesty. My to šli přes tři hodiny, protože ta cesta je vlastně velký nákupní bulvár plný obchodů. Na své si tu přijdou ale hlavně milovníci značek, 90% obchodů nabízí samé kopie Adidas, Puma, Lacoste, Gucci, Luis Vuitton, ...... To není nic pro mě, ale přece jen jsem nakonec koupila nějaká trička, tepláky a podobně. Ono taky neberte to třeba za pět euro. Já jsem ale toužila spíš po nějakých typicky tureckých kouscích a překvapilo mě, že je to skoro problém najít. Nakonec jsem sehnala vyšívanou halenku, šátky a podobně, ale dalo to práci.

Turci milují děti

A čím menší dítě, tím víc ho obletují. Kubíček byl v hotelu hvězda a náležitě si to užíval. Několik číšníků za ním pořád chodilo ho bavit a oždibovat. Všichni se na něj usmívali a bylo poznat, že jsou i k nám milejší, když máme malé dítko. Klidně ho i cizí obchodník v Side vzal do náruče, aby mu ukázal něco zajímavého, dal mu pusu na tvář a pohladil ho. Něco, co by si tady nikdo k cizímu dítěti nedovolil, protože by byl hned za úchyla. Kromě Turků si ho zamilovali i naši čeští spoluturisté. Kubík si tam dokonce adoptoval náhradní babičku a dědečka. A my vlastně taky, každý večer jsme s nimi sedávali a popíjeli. Doufám, že nám přátelství s nimi vydrží i dále, alespoň jsme si to slíbili.

Dovolená byla naprosto senzační a všichni se ještě teď skoro po týdnu nemůžeme vzpamatovat z reality všedních dnů. Kubík každé ráno vstane a bloumá po bytě, nudí se a nejspíš těžce nese, že nemůže hned po snídani skočit do bazénu. No, musí si zvyknout, že to pěkné vždycky tak strašně rychle uteče a pak je čas zase na běžný život.

Poslední změna: 18.06.2013 13:09:09
Diskuze
  • A kde přesně jste byli a od koho?
    Jinak je fajn, že jste si to takhle skvěle užili. Jdu se podívat na fotky. Juchůůůů.
    sazicka   | 04.07.2013 18:31:42 | Reakcí: 1, poslední: 06.07.2013 08:21:10
      RE:
      Měli jsme to ale koupené přes zprostředkovatele Likotour, na který nedáme dopustit. Paní Koutná nám třikrát doporučila konkrétní hotel (v Tunisu, v Egyptě a teď v Turecku) a vždycky jsme byli maximálně spokojeni. Ona se vždycky snaží najít to nejlepší podle toho, co si představujeme a podá daleko víc informací, než najdeme někde v katalogu. Tentokrát nám dokonce rozmluvila o něco dražší hotel, který jsme měli vybraný, protože by se nám prý moc nelíbila pláž. Je na ní vidět, že jí nejde jen o tržby, ale hlavně o klienty.
      Martina85   | 06.07.2013 08:21:10
  • Kumkoy
    Myjsme byli v Kumkoy-Colakli loni v zari.Nas prcek byl pekne schovany jeste v brisku teprve 8tydnu.Je tam nadherne to se musi uznat.My jsme v hotelu meli spise nemce a cisnici na nas mluvili hlavne nemecky.Kdyz jsme byli na nakupy,tak jsme s anglictinou nemeli problem.Spis me stvalo,ze se se mnou jako s zenou nechteli bavit a dohadovat o cene uz vubec.Takze vsechno resil manzel.To bylo jedine co me mrzelo.A ty jejich,, znackove`` hadriky,pokud clovek ty znacky zna a vi jak co vypada,rekne si,ze to proste neni ono a hlavne jsou to takove lacine napodobeniny.A docela za dost penez.Jinak taky parada dovolena.
    MartiHy   | 04.07.2013 14:12:56 | Reakcí: 1, poslední: 06.07.2013 08:00:39
      RE: Kumkoy
      Vidíš, kousek od sebe a jak rozdílné dojmy  . Já jsem měla docela dost štěstí na domorodce, kteří angličtinou vůbec nevládli. Jednou si jedna prodavačka musela volat na pomoc i šéfa, když jsem chtěla něco vědět. A nebo jsem jeden den vyjela do Kumköy na nákupy sama a řidiči dolmuší mě pozvali k sobě do stínu než bude čas odjezdu (bylo to hned po obědě, takže horko). Sedělo jich tam pět, všichni si chtěli se mnou povídat, ale ani jeden neuměl slovo anglicky. V našem hotelu byla i polovina animačního týmu Rusi - studenti na prázdninové brigádě. Byli jste i v Side? Tam se mi nakupovalo daleko líp a líp se i smlouvalo. V Kumköy to bylo daleko víc znát, že mají tržeb dost, takže smlouvat nechtějí. A já jsem vůbec neměla pocit, že by se se mnou nechtěli bavit, protože jsem žena. Všichni byli většinou milí a ti co ne se tak chovali i k mužovi. Ale možná to bylo trochu tím, že kromě toho jednoho samotného výletu jsem u sebe jinak měla dítko. Oni na ty děti opravdu hodně dají. A s těma značkama máš pravdu, i když já jsem zrovna ten typ, co by to nepoznal ani náhodou. Já značky nenosím, přijde mi šílené dávat za oblečení hříšné peníze kvůli nějakému nápisu. To, co jsem tam nakoupila, bylo za cenu maximálně jako tady u Vietnamců a proto, že se mi to vzhledově líbilo. Ale docela mě v hotelu bavili ty tlustý Rusky v teplákové soupravě Adidas a s kabelkou LV přes ruku    .
      Martina85   | 06.07.2013 08:00:39
      Reagovat | URL příspěvku
  • Taky jsem byla s Tondou v Turecku a pamatuju, jak mě poprvé šokovala když se na Toník avrhali, oždibovali ho a olíbávali. Ale pak jsem si na to zvykla a vůbec mi to nevadilo. Bylo to milé a v podstatě s jejich láskou k dětem to byla mnohem hezčí dovolená. Jen teda párkrát usínal a vzbudil ho někdo kdo se na něj z nenadání vrhnul, to jsem byla naštvaná :-)

Jinak mě se Turecko moc líbilo. Až mě to překvapilo já tyhle země (egypt, tunis apod.) nemám moc ráda.
    medox   | 02.07.2013 15:41:05 | Reakcí: 1, poslední: 06.07.2013 08:09:32
      RE:
      I já jsem z toho oždibování byla první den trochu mimo, přestože na to delegátka upozorňovala. Ale pak jsem si zvykla a máš pravdu, že je to o to milejší. A taky mě štvali, když jsem Kubu pracně uhoupávala v kočáru a někdo se k němu vrhnul a bylo po spánku    . Ke konci bylo vidět, že i našemu hodně společenskému Kubíkovi se někteří už moc nelíbí. Dost alergickej byl posledních pár dní na jednoho animátora, který u něj byl snad stokrát denně. Jakmile ho Kuba z dálky zahlídl, otočil hlavu na bok a odmítl se na něj vůbec podívat, dokud ten zase nezmizel  . Já mám všechny tyhle země ráda, takže se mi líbilo ve všech, ale možná i díky Kubíkovi a pěknému chování Turků to tady bylo nejlepší.
      Martina85   | 06.07.2013 08:09:32
      Reagovat | URL příspěvku
  • Jsem ráda, že jste si to tak užili. Jdu mrknout na fotky.
    nadule1   | 18.06.2013 14:38:21
  • Perfektos.
    Nás dovča čeká,už se moc těšíme.
    Honafa   | 18.06.2013 13:54:46 | Reakcí: 4, poslední: 18.06.2013 20:06:12
Reagovat na příspěvek
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace